Advertising

Un Copywriter trebuie să știe să le facă pe toate

Recent mă tot uit peste anunțuri de joburi pentru cursanții mei, la început de drum. De când țin cursurile de Copywriting, mi-a fost dat să văd zeci de anunțuri de angajare care mi-au dat delir. Și știți de ce? În majoritatea eram ca un cuțit d-ăla care are și unghieră, și forfecuță, și desfăcător de vin, de bere, eventual și baghetă magică.

Anunțurile pentru un Copywriter, chiar și ăla entry level sunau cam așa:

Căutăm Copywriter care să știe să lucreze în Photoshop la nivel mediu, cu After Effects skills, care să se ocupe și de partea de text și de partea de grafică, cu bune cunoștințe de SEO, să știe și să umble cu codul în spatele WordPress-ul, să aibă habar de partea de foto și cu idei trăznite.

Asta e o versiune light. Toți cursanții mei au fost puțin agitați pe tema asta. Mi-au aruncat zeci de întrebări: Trebuie să facem de toate? Păi și când avem timp să facem și texte, și idei, și toate astea? Păi și câți bani să cerem? Să facem niște workshops sau cursuri online de HTML? Sau PHP? Sau Photoshop? Păi, tu ne-ai zis că de partea grafică se ocupă Art Directoru’? Nu prea am skilluri de Design, ce mă fac? Și tot așa.

Băi, nenicule, că mă iau și spumele acum, e normal ca orice om care lucrează în online să știe cum e cu puțin din toate. Că trebuie să ai aplicațiile necesare ca să poți să creezi content. Dar, dar, dar, de regulă, există câte un om care să se ocupe de fiecare dintre părțile de mai sus.

Când mă mai uit pe anunțurile de pe LinkedIn, pe alea din afară, mă refer, văd că acest COPYWRITER face numai partea de text. De ce se tot poartă salata asta de boeuf de skilluri la noi? Și când afli de salariu, vezi că-i 500 de euro. Păi, stai așa nițel, bă, frățică.

Haideți să vă explic puțin de ce trebuie să le știm pe toate, dar în același timp NU CHIAR.

Dacă vrei un Copywriter focusat, lasă-l să-și facă partea lui

er 1

În cazul în care domnuțul Copy se apucă să facă și niște HTML, niscaiva grafică (nu mult, un poster, două), sau editare video, o să-și piardă tot cheful de viață. O să se gândească destul de des următorul lucru: BĂI, DAR EU NU SUNT AȘA DE BUN PE ASTEA. AM VENIT AICI SĂ SCRIU ȘI SĂ SCOT IDEI. ASTA CÂND SE ÎNTÂMPLĂ? Și apoi toate skillurile alea pe care clar le știe la nivel de începător, o să înceapă să îl frustreze rău de tot. O să piardă timpul învățând ce nu trebuie. Frustrarea e un lucru nasol cu care să te descurci zilnic, mai ales la un job. Mai ales dacă ești începător. Te gândești că ok, e bine că înveți lucruri noi, dar să ai atâtea pe farfurioară, o să devii confuz ca naiba.

Un Copywriter trebuie să știe să le facă pe toate, atâta timp cât baza lui e SCRISUL

Eu nu sunt în totalitate împotriva acestor anunțuri. Nu mă înțelegeți greșit. Cum ziceam mai sus, această specie publicitară trebuie să aibă habar de tot ce ține de online și chiar și de ce fac celelalte departamente. De ce? Păi, dacă nu știi ce fac alții, cum poți să le ceri anumite chestii? Spre exemplu, dacă habar nu ai Design și Art Direction cum comunici cu Artu’? Sau dacă nu înțelegi nimic din editare și filmare de clipuri, cum explici omului de la video ce ți-ar plăcea să faci? Cum scrii scripturile de reclame? Dacă nu înțelegi SEO cum scrii articolele SEO sau cum știi ce să ceri unui specialist SEO? Și lista poate să continue la nesfârșit.

DAR, acest mare DAR, dacă tot ce faci este să ocolești partea de scris pentru că agenția nu are oameni pentru restul și profită că ești la început de drum, ce facem aici? Asta-i complet nedrept. Și nejustificat. Nu are sens să îți ocupi timpul încercând să perfecționezi toate celelalte skilluri, dacă taskurile tale nu se învârt în jurul scrisului. Așa nici măcar nu mai ești Copywriter, bă. Ești direct o mini-agenție. Not okay.

Dacă tot e o agenție, plătește-l cum se cuvinte, asigură-i cursuri

Copywriter 2

Io nu-s absurdă. Da, uneori nu ai bani de toate joburile alea. Okay, bun. Atunci asigură-i domnuțului Copywriter cursuri, dă-i măcar un salariu dublu (dacă tot face 4 joburi într-unul), dă-i timp și condiții. Ajută-l. Am vorbit cu foarte mulți oameni din Advertising despre frustrările principale pe care le-au avut când erau la început. Știți care era prima? Partea financiară.

Și înțeleg perfect situația. Și la mine e la fel. Chiar și acum după ani și ani. Uneor, clienții nu au buget ca să lucreze cu mine și mai las de la mine pentru că îmi sunt dragi, sau pentru că vreau să ajut. Dar când ești mic și ajungi în agenție și te vrăjesc cu tot felul de chestii care-ți fac cu ochiul la vârsta aia, gen: poți să vii la ce oră vrei, mergi și la facultate doar anunță-ne, noi și bem la birou, noi mergem în teambuildinguri fun, ăla ești.

Salariu mic. Pretenții mari.

Nu zic că nu există și excepții, nu dați cu parul. Încerc doar să abordez situația din unghiurile în care mi-a fost de atât de multe ori prezentată.

Concluzia de aici? Aveți grijă de Copywriterul vostru. Nu-l bombardați. E un singur om. Un om cu un vis: să vină la birou și să scrie.


Dacă vreți să vă înscrieți la cursuri de Copywriting, încep pe 21 septembrie grupa 9. Înscrieți-vă chiar aici.

Dacă nu prindeți grupa 9, încep în octombrie grupa 10. No worries.

Citiți reviews aici.

×