fbpx
Advertising

Să vorbim despre testele de angajare în Publicitate

Sunt șefa la discutat chestii sensibile. De data asta, este vorba despre Advertising. Hai să nu o mai dăm după deget. Vorbim despre cât de corecte sunt testele de angajare în Publicitate. Știți despre ce vorbesc. Dacă ați fost vreodată la un interviu, știați că era doar prima parte. Aia era o discuție, să vadă dacă nu cumva sunteți criminal în serie. Deși, dacă ați fi fost unul bun, nici nu s-ar fi prins. Dar aia e altă mâncare de pește.

După această discuție, urmează propoziția aia de complezență în care ți se zice frumos că o să primești un test pe mail, pe care trebuie să îl rezolvi într-un delta t. Bun, nimic anormal până aici. Nu sunt absurdă, mi se pare normal ca oamenii din orice business trebuie testați într-un fel sau altul. Doar așa ca să se vadă cum și cât îi duce căpuțul.

Haide să îți dau un mic trigger la acest căpuț. Ajungi acasă, fericit că e agenția visurilor și viselor tale. Te gândești că arată super cool, mamă ce hipsteri sunt colegii mei, wow bere artizanală în frigiderul din mijlocul biroului, seri de văzut reclame, o familie, ce să mai? Mamă! O să mă integrez la fix. Te dezbraci, te bagi în pijamale, faci un ceai și te așezi la calculator.

Ce să vezi? Iubi Agenția ți-a dat mail.

Când îl deschizi, începe cu un text introductiv și prietenesc, presărat cu niște observații de la interviu, care să-ți gâdile orgoliul. Iei o gură de ceai și mergi mai departe, la documentul atașat. Când îl deschizi, cu sufletul la gură și visele în cap, vezi că are enșpe mii de taskuri.

Deadline: o săptămână.

Teoretic, înainte de interviu ai făcut și tu un research pe agenția aia că doar nu te-ai dus cu degetul, cum s-ar zice, ankur. Și știi exact ce clienți are, ce taskuri ar fi de făcut, care-s campaniile ongoing. Ei, știind toate astea, când vezi brieful, vezi fix clienții ăia, fix campaniile ongoing, fix rezolvat de probleme pe care ei nu mai vor să le rezolve.

Ce faci? Vă zic eu ce am făcut. Am rezolvat toate taskurile alea în 50+ slide-uri. Le-au plăcut, m-au mai chemat la un interviu și apoi duși au fost. Iar asta s-a întâmplat de vreo 4-5 ori.

Full disclosure: Nu toate agențiile fac așa, unele doar. Nu o dăm în suprageneralizare.

Întrebarea articolului este: cât de corect este ca testele de angajare în Publicitate să fie din clienții agenției respective?

Răspund eu în 3 părți imediat.

E corect dacă te și plătesc pentru rezolvările respective

testele de angajare în Publicitate 1

Am dat teste care implicau fix clienții din agenție, dar m-au și plătit. Am simțit că nu am lucrat degeaba. A fost okay. E o dovadă de respect să plătești un om pentru munca lui. Mi-au povestit oameni de la cursul meu de Copywriting că le-au fost și furate ideile, le-au văzut puse în postări, campanii. Fără să se semneze niciun NDA, fără să fie plătiți. Abia aici nu e absolut deloc corect. Deși, să fiu sinceră nu e doar vina agenției. E și vina noastră, a tuturor, că acceptăm să facem testele astea.

Am fost, la un moment dat, la o agenție foarte mare să dau respectivul test. M-au pus să aștept într-o sală. Am stat acolo 20 de minute și nu a venit nici dreq să mă întrebe ce fac, dacă vreau apă sau mai știu eu ce politețuri d-astea. A venit o tipă, mi-a pus o foaie și a zis că am cam 3-4 ore să rezolv tot ce era pe foaia aia. Deja dădeam al doilea bac, a doua licență. Mă uit și văd că erau lucruri exagerate. O strategie, de răspuns la niște întrebări de Community Management, de creat o campanie 360, de făcut texte de bannere, postări de Instagram, Facebook și o idee de Influencer Marketing.

Eram puțin într-un impas. Am analizat foaia aia. Erau clienții lor. Erau problemele lor actuale. La care voiau soluțiile mele. Un outsider. Puțin stupid, dacă mă întrebi pe mine. Pentru că ei își știu clienții mai bine. Eu eram un nimeni. După 30 de minute, după ce aproape că am avut o criză existențială, m-am ridicat și am plecat. Erau foarte șocați. Le-am urat o zi bună. Pwpi, pa!

E mai ok un test scurt, cu situații ipotetice, în care sunt livrabile tipice agenției

Haideți să vă explic cum aș face eu, dacă aș mai avea agenție și s-ar mai preta pe economia din pandemia asta nemiloasă. Să zicem că acest specialist trebuie să știe să scrie texte pentru bannere, idei de campanii cu influenceri și newslettere. Super! Îi dau fix aceste 3 livrabile. Fă-mi 2 texte pentru bannere, scrie-mi o idee pentru o campanie cu influenceri în care să îmi dai main idea, reason why, un hashtag și-o platformă și apoi scrie-mi un text pentru newsletterul brandului tău preferat. Iată. Deadline? Când poți, dar nu mai târziu de 2 săptămâni. Ori toate, ori două dintre astea. Depinde de cât de mare nevoie am de specialistul ăla.

Cam așa aș face eu testele de angajare în Publicitate.

Plus că, ați uitat că există și perioada ai de probă? 3 luni? ALO?

Mai ok este să stai 3 zile de probă în agenție să vezi cum te integrezi în mediul de acolo

testele de angajare în Publicitate 2

A propus un cursant de la Copywriter la început de drum pe grup treaba asta și mi s-a părut revoluționară. Pe lângă skilluri, omul ăla trebuie să se potrivească în anturajul din birou. Trebuie să înțeleagă care e ritmul de lucru al întregii echipe și dacă se potrivește. Este super important. Aș face 3-4 zile de probă, plătite pe fix câte ore muncește. Dacă îi place, bine. Rămâne. Dacă se integrează cu echipa, rămâne. Dar dacă NU, pa și no hard feelings. E mult mai bine să iei un om care-i potrivit pentru tine decât unul pe grabă care-ți pleacă după o lună că nu mai rezistă.

Concluzia? Testele de angajare din Publicitate sunt ok, atâta timp cât sunt corecte pentru ambele părți. Baftă la job hunting!


Dacă vrei să te înscrii la cursurile mele de Copywriting, intră aici! Atenție! Grupa din ianuarie-februarie e full. Te vei înscrie la cea din martie!

Dacă vrei să faci parte dintr-o comunitate de oameni pasionați de Advertising, intră în grupul meu de Facebook.

Dacă vrei mai multe sfaturi, dă-mi follow pe Instagram.