Am tot văzut și dezbătut zilele astea subiectul reclamelor sexiste ba pe grupul meu de Copywriting, ba pe twitch aseară, ba cu prietenii și mi-am dat seama că nu prea înțelegem nimic. Cineva spunea că nu contează dacă-s sexiste, dacă și publicul țintă e la fel. În fond, vrem să vindem, trebuie să vorbim pe limba publicului țintă. Dar mai e deontologic?
De fapt, care e faza?
De ce e nasol să propagăm informații sexiste, homofobe și alte răutăți și discriminări printr-o reclamă de pe Internet sau de la TV/radio? Păi, foarte simplu răspunsul la întrebarea asta. Atunci când asociezi un produs cu un lucru negativ, care duce la ură, atunci e posibil să răspândești nu doar produsul, ci și ura. Pentru că spui că e ok să fii așa, să faci așa, să discriminezi. E ok, doar e la televizor. Ah păi, dacă brandul ăsta mare zice că așa e, înseamnă că-i lege. E ok, când în realitate nu este ok deloc.
Înainte să pornim discuția, lecția și ghidul, o să definim niște termeni.
Mulțumim, Dexonline pentru lecția scurtă.
Acum am înțeles de ce nu e ok, indiferent dacă publicul vorbește limba asta sau nu, da? Am definit termenii. Bun. Bravo. Acum aș vrea să vorbesc din perspectiva femeii care vede reclame sexiste. O femeie care s-a săturat să fie comparată cu o mașină, cu un parfum, cu o cravată, cu ceva care să-ți strălucească la braț la evenimentul ăla fancy, cu o cratiță, o mașină de spălat și altele.
O să zică bărbații frustrați și femeile care urăsc alte femei că-s feministă. Hai să vedem ce înseamnă și cuvântul ăsta. Dexonline, dans!
Dacă asta înseamna, da sunt feministă. Nu discriminez, mă enervează ambele genuri în cantități egale. Dar haideți să mai vedem niște statistici:
55% din români cred că uneori femeile și-o cer, că merită să fie violate dintr-un motiv sau altul.
Datele poliției zic că avem cam 5 violuri pe zi.
Peste 20% din bărbați din România cred că femeile exagerează când depun plângerile de violență domestică la Poliție.
În pandemie au crescut cazurile de violență domestică împotriva femeii.
Să mergem și pe partea profesională:
Sunt foarte puține femei în funcții politice sau de putere. Citiți aici mai multe.
Ar fi mai multe informații, dar haideți că ajung astea, dacă e.
De ce ne interesează informația asta? Femeile sunt reprezentate în reclamele de peste tot în felul următor: umile bărbatului, ca un obiect sexual, care te invită să-l folosești cum dorești, ca un obiect cu care să te lauzi, focus pe anumite părți ale corpului, deci depersonalizate, prezentate în poziții de casnice, sau femei la cratiță, slugă, stereotipuri de tip dublu standard: femeia singură e penibilă, bărbatul singur e încrezător și fuckboy, cu reguli arată bine, trebuie să te epilezi, să te machiezi, să te înfrumusețezi, altfel arăți bolnavă. Toate astea apar în multe dintre aceste reclame sexiste.
Okay, toate astea la ce duc? La ce am zis mai sus. E bine că suntem pe aceeași pagină ca să vă explic mai bine.
Haideți să vă amintesc niște lucruri ca să ne calmăm.
FEMEILE AU JOBURI ACUM, NU MAI E DE DATORIA LOR SĂ FIE CASNICE
Nu mai suntem în 1960. Femeile s-au emancipat, au joburi, ba chiar joburi care nu puteau să fie ale noastre înainte. Suntem în armată, în Poliție, pompieri, doctori, avocați, oameni de știință. Luați-vă discriminarea și mergeți la mașina timpului dacă nu vă convine. Nu, femeile nu sunt mai emotive decât bărbații și nu au dreptul să aibe nu-știu-ce job pentru că nu își pot controla emoțiile. Teoretic, dacă e să o luăm științific, creierul feminin e mai analitic. Și unde e bună analiza asta? În poziții de putere, unde presiunea e mare.
Nu e musai să stăm la cratiță, sau să fim mereu frumoase, nu trebuie să turnăm un plod ca să fim femei adevărate și nici să ne epilăm ca să-ți facem ție pe plac. Acum că noi alegem să stăm acasă, sau să ne epilăm, sau să facem un copil e altceva. Dar nu suntem DOAR asta. Putem să fim ce vrem noi. Efectiv, orice! Bine, o mașină nu putem să fim. Deși nu mai e mult până putem să facem body enhancements și să fim cyborgs.
Mai au vreun sens aceste reclame sexiste? Nu v-ați convins? Mai citiți.
FEMEIA ESTE O PERSOANĂ, NU UN OBIECT
De ce trebuie să amintesc treaba asta?
Mai vreți exemple? Imediat vin cu ele.
Mai sus suntem ca o mașină.
Aici suntem material pe care poți să printezi.
Hai că aici am avansat, măcar avem viață. Suntem capre.
Aici suntem doar o pereche dublă de țâțe, de fapt ca un controller de PS. Nici măcar cap nu avem. Doar o pereche de țâțe. Superb. Sublim.
Aici nu mai suntem obiecte, dar suntem DRAGONI, că vin zilele ALEA și trebuie să avem grijă cu femeile, că ne mănâncă ochii la micul dejun dacă mișcăm greșit!
Iar aici suntem ca niște mașini de sex oral. Walking talking blowjob machines. Partea cu vorbitul și mersul nu ne place. Dacă stăm în genunchi e ok.
FEMEIA ARATĂ CUM VREA EA, NU CUM VREI TU
Ei, hai să vorbim și despre partea asta. Era o reclamă pe instagram la aparate de râs unde era o femeie care-și rădea părul de pe degetele de la picioare! OAMENI BUNI, PĂRUL DE PE DEGETELE DE LA PICIOARE! Doamne, ia-mă! De ce atâtea reclame sexiste că mor!
Femeia din reclame se trezește dimineața cu părul și machiajul intact. Chiar și în zilele ALEA, ea zâmbește, dansează, găsește leacul pentru cancer și nu sângerează. Pentru că e scârbos, nu e voie. Punem lichid albastru, nu roșu în reclame. Că e câh!
Femeia din reclame și când naște e superbă, are chiar contouring-ul țiplă! Și cu 7 copii de mână și la cratiță, mereu frumoasă, perfectă, țais. Pupa-m-aș singură de femeiușcă! Ce nebunatică sunt eu, doamne!
Femeile nu sunt perfecte mereu. Și ele au păr pe ele, se cacă, râgâie și trag bășini.
FEMEIA POATE MAI MULT DECÂT SEX ȘI FRUMUSEȚE
Ei, Ana! Hai că exagerezi deja. Că nu e adev, nu sunt femeile reprezentate așa în reclame.
Lăsați-mă să vă arăt iar câteva exemple ca să vă calmați:
Reclamă din 2014:
Reclamă din 2021:
Acum că v-am explicat niște chestii de bază, haideți să vedem reclame mai elevate, gata cu reclame sexiste! Haideți, băieții de la Creație, că se poate. Să nu fie ca în printscreen-ul ăsta, pls.
Dacă vrei să afli mai multe despre Copywriting, Advertising, înscrie-te la grupa din martie a cursurilor mele aici.
Sau poate vrei să râdem de reclame, influenceri și să comentăm împreună în fiecare săptămână, dă-mi follow pe twitch.
În caz că n-ai cont de twitch, intră pe grupul meu de Facebook de aici.
Și dacă ți-e mai simplu, dă-mi follow pe Instagram aici.