fbpx
Advertising

Cum decid când e timpul să mă fac freelancer

Am primit zilele trecute un mail pe adresa redacției în care mi se adresa întrebarea: ”dacă urmez cursurile tale de Copywriting, pot să devin freelancer”, iar eu am răspuns clar că nu. Persoana în cauză spunea că vrea să facă asta pentru că lucrează de acasă. Da, toți lucrăm de acasă, dar nu toți suntem freelanceri. Păi, atunci ce naiba, Ano? Cum adică nu putem să fim toți freelanceri?

Haideți să vă zic. Cursul meu de Copywriting îți răspunde la niște întrebări importante. Te învață chestii de bază. Îți probează condeiul. Verifică dacă ai nițel spirit de echipă și îți dă entuziasm. Pe scurt, îți dă aripi dacă vrei să zbori. Cu aceste informații în cap, cum naiba poți să te faci direct freelancer?

Avem 3 piloni importanți pe care trebuie să îi ai dacă ești freelancer, pe care nu-i ai dacă nu ai lucrat măcar un an, doi într-o agenție de Publicitate/Marketing.

Trebuie să înțelegi ce face fiecare om din agenție

freelancer 2

Ca să facem și nițică educație pe blogul ăsta, nu numai dramă, literatură și God complex, haideți să vedem cam care-s joburile într-o agenție de Publicitate. Le luăm pe alea principale, de care ai nevoie când devii freelancer.

Account Executive/Manager/Client Service Senior/Junior – acest post presupune că tu comunici mereu cu al tău client. Și mai ales, servești drept mediator între Creație și Client. Creația nu are nevoie neapărat de feedbackul direct de la client. Uneori e prea dur. Și nu doar de asta, tu ești omul cu organizarea, cu picătura chinezească. Tu ești ăla care știe să tragă de deadline, să obțină un brief, să comunice și pe limba clientului și pe cea a creativului.

Director de Creație – ăla ar trebui să fie ori un Art Director cu experiență, ori un Copywriter mai îndeletnicos în mai toate artele Strategiei. Indiferent care variantă e, ăsta o să fie vocea rațiunii. O să știe ce vizual e bun, ce text e prost. O să înțeleagă ideile Creației și dacă-s proaste, o să scoată unele mai bune, inspirate din ce-au zis ei sau nu. Pe scurt, e Șefu’ la Creație. Ar trebui să servească și drept mediator de conflicte, stimulator de minți și un soi de ghid spiritual pentru creativi.

Departamentul de Creație – ăsta-i format din Art Director și Copywriter. Să le luăm pe rând.

Art Director – nu e doar un simplu Designer, are și-o viziune artistică, bazată și pe rațiune în spatele tuturor execuțiilor lui.

Copywriter – ăsta-i omul nostru, cu ideile, cu textele. Care ar trebui să se înțeleagă din priviri cu Artu’ lui. Să știe ce să îi ceară, să înțeleagă ce face Artu’. Și invers, și Artu’ ar trebui să-și înmoaie pensula în textele lui.

Dacă există și departament de Digital, avem și un Social Media Specialist, și un PR.

Social Media Specialist – ar trebui să fie ăla care e la curent cu tot ce mișcă în online, face Community Management, strategia pentru platforme, rapoarte, prezentări și dictează Creației ce să facă pe platformele brandurilor.

PR știm cu toții ce e.

Dacă suntem o agenție șmecheră, avem și un Strateg. Ăla dă moda în agenție, de la el pleacă partea rațională pentru toate execuțiile Creației.

Știți ce trebuie să facă un freelancer? Toate. Meseriile. De. Mai. Sus. Unele mai mult, altele mai puțin. Eu una le fac pe fix toate. Crezi că poți să faci toate astea dacă nu ai stat pe lângă oamenii din posturile de mai sus ca să furi meserie? Răspunsul, prieteni, e clar NU.

Trebuie să fii foarte organizat, parolist și responsabil

freelancer 3

În cazul în care ești genul căruia îi place să i se spună ce să facă și nu are inițiativă, cred că am răspuns la întrebare. Mergi liniștit la un birou și se ocupă alții de astea. Trebuie să te organizezi singur, să duci taskuri la bun sfârșit și să păstrezi bani în așa fel încât să ai de chirie, întreținere, mâncare și alte treburi pe care le mai ai în cutiuția mentală de cheltuieli.

Dacă nu ești genul de om care e autosuficient, își face liste, taie de pe listă taskurile, e prompt, are mereu răspunsurile la el, nu are sens să te faci freelancer că o să te frustrezi ca naiba. Ai nevoie de o personalitate independentă, semi-introvertă, analitică și super serioasă ca să fii freelancer. Tu îți dai seama că dacă nu te ții de treabă, pierzi clienții, nu? Dacă nu știi să comunici cu ei, la fel. Și dacă pierzi clienții ce se întâmplă? Nu ai bani să plătești nimicuța. Baftă!

Ai nevoie de nervi de oțel și experiență cu niște clienți nasoi înainte de Freelancing

Dacă ai lucrat în agenție măcar 2 ani sigur ai avut de-a face cu câțiva clienți oribili. Dar mai ales ți-ai format niște nervi de oțel. Știi exact ce te enervează, care-s triggerele de la ce zic clienții, înțelegi situații sinistre. Pe scurt, been there, done that.

Acum amplifică fix cu 10. Situațiile neprevăzute, mai ales că îndeplinești mai multe roluri, o să apară ca ciupercile după ploaie. Unii clienți n-o să-ți dea banii la timp, alții te sună la 1 noaptea, alții nu știu să îți explice ce vor. How do you deal with that dacă nu ai trecut prin nimic asemănător niciodată?

Acum că am aflat toate informațiile astea, să nu uităm de următoarele lucruri care țin de partea legală.

PFA, SRL, II – ca formă legală.

Program de facturare.

Contract pe o perioadă de minimum 3 luni ca să nu trăiești în instabilitate financiară.


Pentru mai multe sfaturi și situații, înscrie-te la cursul meu de Copywriting. Mai am câteva locuri pentru 25 ianuarie. Dă click aici!

Citește reviews aici.