fbpx
strategie

CopyNsights: Strategie în 5 pași cu Andra Nistor

strategie

CopyNsights: Strategie în 5 pași cu Andra Nistor

Cam o dată pe lună, am decis să fac live-uri în grupul Copywriter la Început de Drum. Prima oară când am vorbit cu Hurducașii, Adelina a făcut un super articol. Acum că am vorbit cu Andra Nistor, Adelina lovește din nou.

Haideți să vedem cum a fost al doilea eveniment CopyLive prin ochii Adelinei, în cuvintele Andrei Nistor.


Salut, Adelina aici! Am revenit cu un nou articol plin de insights și sfaturi, de data asta despre strategie. Ia-ți o poziție suficient de confortabilă și hai să povestim despre cum a fost ultimul CopyLive cu Andra Nistor. Ah, stai! Dacă nu știi ce e CopyLive, probabil ar trebui să încep cu asta.

Pe grupul de Facebook Copywriter la Început de Drum, Ana ne ajută să înțelegem cum funcționează Copywritingul. În fiecare săptămână pune la cale un plan de knowledge sharing. Una dintre activitățile astea e CopyLive, care se întâmplă cu un invitat tot așa, dintre seniori. Aici se discută despre una-alta, Marketing, Advertising, Branding. Știi tu, lucruri de care ar cam trebui să avem habar dacă lucrăm în industia creativă.

De data asta, tema generală a fost strategia. De ce? Pentru că nu faci nimic fără strategie.

Și cine mai potrivit să facă asta decât Andra Nistor?

Să-ți spun câteva lucruri despre Andra. În prezent, face Marketing pentru Departamentul de Agricultură al Statelor Unite. Și este singurul Specialist de Marketing din România care lucrează pentru ei.  În ultimii 10 ani a lucrat pentru 3 dintre cele mai importante trusturi de presă din România. A făcut vânzare de publicitate. A coordonat licitații, a fost Media Manager, dar și Director de Marketing, atât în agenție cât și la client. Are și un blog, andranistor.ro, pe care l-a primit cadou de la prietenii ei. Acolo scrie despre Comunicare, oameni și lucruri de bun simț. Nu neapărat în ordinea asta.

Orice în viața asta are în spate o strategie

Sau cel puțin așa ar trebui. Inclusiv articolul ăsta despre strategie, are o strategie. Că nu m-am apucat să-l scriu așa, doar ca să îmi mai ocup niște ore din calendar. Chiar și CopyLive are o strategie.

E menit să ne ajute să învățăm pe noi, ăștia micii (public țintă bine definit, adunat în grupul de Facebook).

Funcționează cu întrebări venite de la noi (poți să le numești obiectivele învățării).

Are niște acțiuni măsurabile (răspunsurile specialiștilor la întrebările noastre). Și astea pot fi evaluate la un moment dat (de obicei după ce se termină live-ul).

Bine, strategia asta e de fapt parte dintr-o strategie un pic mai amplă. Dar despre ea, te las să-ți dai seama singur.

Revenind, discuția despre strategie a început, de fapt, cu o întrebare despre Blogging. Răzvan întrebase pe grup dacă există vreo micunealtă secretă pe care Andra o recomandă pentru promovarea unui blog. Ah, și dacă poți câștiga un venit suplimentar din Blogging. Iar atunci strategia a intrat în scenă.

„La mine strategia e by default, nu fac nimic fără un scop anume.”

strategie 2

Pe scurt, dacă vrei să ai un blog care să-ți aducă venit în timp, trebuie să știi tu foarte clar ce vrei să obții cu el. Care e scopul lui? Cui te adresezi? Ce pui acolo și de ce? Un alt lucru important e consecvența, care e poate cel mai greu de gestionat. Bloggerii care se întrețin din asta scriu cam zilnic. Uneori publică și mai multe articole într-o zi. Își cunosc audiența. Interacționează cu ea și asta e parte din viața lor la fel ca respiratul.

Apoi vin lucrurile mai tehnice, de altfel foarte importante și ele, printre care link building-ul, analiticele and so on. Astea sunt instrumente care te ajută să îți implementezi cât mai bine strategia. Te vor ajuta să obții rezultatele pe care ți le-ai propus.

Să fie oare Social Media și Copywriting tot aia?

Hmm, nu. Nu sunt. Deși de foarte multe ori se face confuzia asta, e nevoie să înțelegem că sunt două lucruri total diferite. Discuția asta a pornit de la o altă întrebare venită pe grup, de la Anca. De fapt, o serie de întrebări. Și partea asta e super importantă pentru oamenii la început. De ce? Răspunsurile Andrei au făcut un pic de ordine prin subiect.

În primul rând, ne-a sfătuit să încercăm mai multe roluri, pe perioade mai lungi de timp. Doar așa putem ști ce ne place să facem. Totodată, nu-i prea ok să le facem pe toate în același timp. Pentru că asta e exact ceea ce generează confuzia între toate aceste joburi. Atât firmele mici, cât și agențiile, angajează juniori care le fac pe toate. Dacă se poate și cu ceva experiență solidă, pe care îi plătesc cu salariul minim. Până să te specializezi în Social Media sau orice altceva, e bine să treci prin cât mai multe departamente. Asta așa, ca să ai o perspectivă de ansamblu.

Și, în același timp, să vezi ce-ți vine natural să faci.

„La interviu e important să te duci cu curajul la tine, dar fără aroganță”

strategie 3

Apoi, vorbind de angajare, „La interviu e important să te duci cu curajul la tine, dar fără aroganță. E important să fii tu, să fii sincer. Pentru că dacă personalitatea angajatorului e diferită de personalitatea ta, iar tu încerci să copiezi asta la interviu, o să fii crispat forever la locul ăla de muncă.”

La fel de important este să ai habar despre compania sau agenția aia atunci când mergi la interviu. Să nu pară că ai aterizat acolo de pe altă planetă. Așa cum ei au investit timp în a-ți citi CV-ul (în care by the way, ar trebui să fii sincer) și în a te chema la interviu să te cunoască, așa și tu ar trebui să știi cu cine vorbești.

E important să pui întrebări și să știi ce-ți dorești. Să știi care-ți sunt limitele, dar în același timp să păstrezi o atitudine profi. Chiar și atunci când ceea ce spui e o condiție, o cerință sau un lucru pe care refuzi să-l faci.

Care e cel mai bun canal de abordare B2B?

Oh, well care să fie? Fix ăla unde îți este audiența. De aia e importantă strategia aia, ca să nu vorbești despre fotbal invitaților de la un concert de pian. Ah, și apropo, același lucru pe care ni l-au spus Roxana și Marian la primul CopyLive, ni l-a spus și Andra acum. Strategia de comunicare (că despre asta vorbim) e nevoie să fie aliniată cu strategia de business. Altfel, e degeaba acolo, oricât ar fi ea de bună.

Going back to B2B, „în primul rând trebuie să știi cui îi vinzi, apoi trebuie să vezi unde e omul ăla. Unde este audiența, acolo este canalul tău de comunicare.”

Ceea ce mi-a răspuns și mie la întrebare. Pentru că tindem să ne ducem foarte mult în online, am fost curioasă dacă mai există strategii care funcționează mai bine offline. Și sunt. Alea adresate publicurilor care nu petrec timp online. Șocant, nu?

strategie 4

„Noi nu comunicăm de dragul comunicării. Noi comunicăm ca să vindem. Și ca să spunem o poveste, pentru ca povestea aia să vândă. Și ca să facem educație, pentru că omul ăla educat o să cumpere.”

Iar dacă audiența nu stă pe Facebook, Instagram, LinkedIn sau TikTok, degeaba încercăm noi să vindem acolo.

E important să avem o prezență online, într-adevăr. Însă, strategia noastră de comunicare nu ar trebui să se bazeze pe asta. Mai ales dacă publicul nostru țintă preferă să comunice prin newslettere, mese rotunde sau conferințe. Prezența online e un nice to have. Atât timp cât atenția ta și resursele sunt acolo unde e publicul, poți avea câte nice to have’s vrei. Doar să nu uiți că bugetul se investește cu cap și că presupune Return of Investment.

Altfel, e irosit inutil și riști să rămâi fără el și fără clienți în cel mai scurt timp.

Cât timp testăm o strategie ca să știm dacă funcționează?

În primul rând, e bine să știm că o strategie nu va livra rezultate de azi pe mâine. Implică mulți pași și multe acțiuni, care se fac treptat. O strategie ar trebui testată măcar un an. Dar nu-ți imagina că ai făcut-o, ai aruncat-o printre task-urile omului care o implementează și aia a fost. Iar peste un an vezi dacă a mers sau nu.

„Strategia, în momentul în care o urmărești de aproape și e măsurabilă, te poți juca cu ea. Poți să te joci cu mesajele, canalele și mixul de Marketing încontinuu. În online, totul poate fi măsurat în fiecare minut. Ceea ce înseamnă că permanent îți poți lua insights. Astfel, îți poți adapta partea de comunicare.”

Strategia însă rămâne aceeași.

Nu există strategie short term, iar strategia nu se schimbă de azi pe mâine.

„Cu o strategie bine definită și long term, toate procesele pe care le implementezi ajută la fidelizare, vânzare și brand awareness. Tu practic poți munci un an cu strategia asta, iar apoi rezultatele vor continua să vină. E posibil ca strategia de anul viitor să vină în completarea rezultatelor pentru cea de anul ăsta. Nu te grăbește nimeni să faci targetul pe mâine, pe poimâine și pe răspoimâine, pentru că rezultatele tot vin.”

Cum se construiește corect o strategie?

Dacă ai rămas cu mine până aici, a venit și partea aia pe care probabil o așteptai de la început. Toată lumea bună din Comunicare vorbește despre strategia asta ca despre castraveți, dar nu ne spune cum se face. Pornind de la întrebarea lui Beatrice, Andra ne-a dat pașii de urmat pentru o strategie ca la carte.

Ce vrei să obții?

E important să definești scopul, finalitatea, rezultatele pe care ți le dorești încă de la început. Vrei brand awareness, vânzări rapide, poziționare pe piață, educarea consumatorului pentru că produsul tău e nou pe piață? Iar asta contează foarte mult pentru toate acțiunile pe care le vei face în partea de implementare. Dacă ți-ai propus să vinzi mult și repede, contentul organic și educativ nu o să ajute.

Obiective realizabile

Și când spunem realizabile, asta nu înseamnă 100 de mii de fani în primele 3 luni. Dintre care 10% să și cumpere de la noi.

Bineînțeles că poți cumpăra like-uri, dar cu ce te ajută? Nu faci decât să irosești bugetul aiurea, pe lucruri „goale, umflate, fără substanță”. Pentru că nu-ți vor aduce niciun beneficiu real.

Analiza pieței, concurenței și propriei companii

E vorba, pe scurt, de un SWOT, care să te ajute să înțelegi pe unde te afli. Atât în raport cu tine, cât și raportat la concurență. Cum te poziționezi? Există vreun avantaj pe care îl ai față de concurență? Care sunt punctele slabe?

E un fel de reality check, parte din research, care e absolut necesară pentru a-ți putea contura strategia corect. Dacă ignori lucrurile astea e posibil să te trezești cu jumate de buget cheltuit, fără clienți. Apoi să îți dai seama că, de fapt, ai mers într-o direcție complet greșită față de strategia de business. And the way back is much harder than the way in.

Orientarea către client

Cine e? Care e audiența? Cine e omul ăla și ce face? Unde îl găsești? Cum îi comunici?

„Scopul tău este să te împrietenești cu clientul ăla, să-i explici ce produse mișto ai, fără să-l minți. Să-l fidelizezi, să fii acolo on top of his mind, pentru că  nu o să-l convertești a doua zi.” E nevoie de timp între descoperirea produsului și decizia de cumpărare. Iar în tot acest timp se construiește încrederea.

E important de reținut că dacă nu ai audiență, nu vinzi. Fără consumator ești nimeni. De aia trebuie să comunici direct cu publicul tău și să fii sincer. Totodată, trebuie să vorbești pe limba lui. Cât mai natural, cât mai uman.

Tot în faza asta îți vei seta și ton of voice, mesajele, direcțiile de comunicare. Pentru că astea depind în cea mai mare parte de client. Nu poți să-i vorbești în metafore despre șah unui om care nu a jucat niciodată șah. Riști să îl pierzi, deși poate produsul tău îl interesează și l-ar cumpăra.

Alegerea canalelor de comunicare

Acum că știi unde te poziționezi pe piață și care e audiența ta , îți poți alege și canalele de comunicare. Așa cum spuneam mai devreme, fără să știi cui te adresezi, nu poți face asta. Un exemplu pe care l-a dat Andra și care mi s-a părut foarte relevant este Coca-Cola (not sponsored). Fiind un produs atât de versatil, poate comunica pe canale mainstream, pentru că atât produsul, cât și audiența, sunt mainstream. În același timp, o companie precum Rolex cel mai probabil nu-și va găsi consumatorii pe TikTok sau Facebook. Ceea ce înseamnă că nu va alege să comunice acolo. Dar dacă ei nu ar ști cui se adresează, nu ar putea să-și aleagă canalele de comunicare potrivite.

E nevoie să știi, ca business, dacă vei comunica cu audiența ta online, prin TV, radio sau prin intermediul evenimentelor. Altfel, îți cheltuiești bugetul aiurea.

Iar pe lângă toate ingredientele astea, nu tre să uităm de sare și piper. Adică termene, măsurare și monitorizare. Prin astea de asiguri că strategia merge în direcția care trebuie, iar pașii sunt urmați întocmai, într-un timeline prestabilit. Also, e important de știut faptul că „Strategia este tailored. Marele avantaj în era tehnologiei este că putem vedea absolut orice în timp real și putem schimba diverse lucruri izolat.”

The final touch

Am înțeles că fără strategie lucrurile nu au cum să meargă. Am înțeles că o strategie nu e ceva de azi pe mâine. Că lucrurile nu se întâmplă izolat când și cum ne tună. Iar rezultatele nu vin peste 3 zile și poate nici peste 3 luni. Însă ce e și mai important este relația aia pe care o construiești cu consumatorul în timp. Iar aici cuvântul cheie e „încredere”. Indiferent cât de bună e strategia, contează să te ții de cuvânt. Dacă ai comunicat ceva către client și nu te-ai ținut de cuvânt, ia-ți adio de la toată munca depusă. Va trebui să cheltui foarte mulți bani să-ți repari imaginea.

Dacă ai comunicat că ai livrare în două zile și livrezi peste o săptămână, s-a terminat toată campania. Și cu ea s-a terminat și încrederea pe care clientul a avut-o în tine. E mult mai cost efficient să îți păstrezi clienți decât să faci rost de alții noi. Sau să-i întorci înapoi pe cei pe care i-ai pierdut atunci când nu ți-ai respectat promisiunea.

Înainte să ne întoarcem la oile noastre…

Ana a invitat, oamenii au întrebat, Andra a răspuns, eu am vrut să sintetizez. Indiferent de specializarea pe care o vei alege, dacă nu ai ales-o deja, mereu vei avea nevoie de strategie. Așa că te invit să salvezi articolul ăsta. Să dai mai departe oamenilor care crezi că ar avea nevoie de el.

Pe mine mă găsești pe Instagram aici. Mă citești aici.

Să-ți fie de folos!

Adios!


Dacă vrei să ai parte de mai multe evenimente similare, sau doar cauți un grup de oameni pasionați de Copywriting, intră aici.

Dacă vrei să faci cursuri de Copywriting, am dat drumul la înscrieri pentru grupa din martie. Înscrie-te aici!

Dă-mi follow pe Twitch pentru emisiuni live săptămânale despre Copywriting, reclame, influenceri.

Și gata! Ah, nu. Follow me pe Instagram pentru stories interactive, poze cu glume din Advertising și tatuaje.