Advertising

Ce înseamnă să fii un influencer autentic

Au fost foarte multe scandaluri de când suntem în pandemie. S-au scris zeci de articole, despre ce e bine, ce nu e bine. S-au făcut vlogguri, stories, s-au dat comentarii pe hate. Okay, aici suntem acum. Influencerii sunt și ei oameni, mai greșesc. Cu toții suntem puțin de tot de căcat în perioada pandemiei. Dar asta nu e o scuză să faci lucruri care pot influența populația unui sătuc din România cu deciziile tale inconștiente și alegerile tale conștiente de-a face un bănuț.

Eu iubi influencerii, nu dau acum cu hate. Tot ce fac este să subliniez că unele lucruri ar trebui gândite. Poate, nu știu, zic aici, poate să-ți angajezi un PR cu care să te sfătuiești înainte să dai drumul la gură pe stories, sau la postări care sunt complet iresponsabile. Niște exemple ar fi: să folosești cuvinte care discriminează alte culturi, să promovezi produse care fac rău oamenilor (plush bio și ceaiuri de slăbit, detox shit), să te editezi atât de tare încăt să pară că ai pielea neagră când tu ești albă ca Napolactul. Nu mai spun asocierea cu tot felul de ONG-uri suspicioase, sau și mai rău, promovarea unui anumit tip de corp și body shaming.

Am uitat să menționez cum unii influenceri își dau cu părerea despre probleme psihice grave sau se crizează că a dat pandemia în România și nu mai pot să ajungă la coafor, da’ cum e rost de făcut o afakere, se sucesc. Toate astea nu mi se par de ici, de colo. Nu prea e o joacă. Sunt foarte mulți copii și adolescenți, și chiar și adulți instabili care îi urmăresc, le cumpără toate produsele cu sfințenie și le copiază comportamentele.

Cum ar fi să crești o generație de insensibili, rasiști, obsedați de body image/body shaming, ipocriți, care fac blackface și nu își asumă niciodată atunci când greșesc? AH, STAI! Deja suntem asta. Putem să observăm deja că efectele proastei educații se văd pe timp de coronavirus. Nu mai spun de egoism. Dar aici e altă poveste. Vorbim despre CE ÎNSEAMNĂ SĂ FII UN INFLUENCER AUTENTIC.

Haideți să intrăm pe panta propriilor mele păreri, care sigur nu vor fi ascultate, urmate de nimeni, dar e bine să îmi răcesc gura de pomană. A spus terapeuta că e ok să folosesc scrisul pe post de terapie. Așa că here I go again on my own.

INFORMEAZĂ-TE. INFORMAȚIA ÎNSEAMNĂ PUTERE, NU FOLLOWERȘII

Atunci când primești o propunere de campanie, nu te grăbi să arunci cu suma pe care o vrei. Citește și tu puțin despre brandul ăla, vezi ce face în online, cum sunt fanii brandului, care-s comentariile. Poate dacă e vorba de ceva care sună prea frumos ca să fie adevărat, află și care-s oamenii din spatele brandului.

O datorezi oamenilor care te urmăresc să faci un research înainte. Vorb-aia: BANII NU ADUC FERICIREA.

TESTEAZĂ PRODUSELE ÎNAINTE SĂ LE FOLOSEȘTI

Este exact ce le spun eu cursanților mei. Prima lecție din curs are ca temă să scrie alte sloganuri pentru love branduri. Ce e un love brand? E un brand pe care-l folosești, îl iubești și ești și nițel atașat emoțional de el. Adică îl testezi măcar o dată pe săptămână sau ai lucruri de la brandul ăla. Ceva care aproape te definește.

Bun. Astea-s love brandurile. Niște branduri cu încărcătură emoțională pentru consumator. Acum, lăsați-mă să vă fac un exercițiu mic de imaginație. Închideți ochii și gândiți-vă la următoarea situație. Xuleasca Floricescu vorbește despre o cremă miraculoasă pe care ea o folosește zilnic și de aia e așa frumoasă. Are particule de dracii să mă ieie și alte ingrediente mirobolante. Cum ar fi ca femeia asta care vorbește despre brandul respectiv ca și cum ar fi un love brand, să te mintă? Nici să nu fi testat în viața ei produsul, dar să îl recomande doar pentru a primi bănuți. Bun. Ai deschis ochii? Gândește-te că asta fac foarte mulți influenceri.

Primesc o pungă de produse, își pun în task list să filmeze unboxing și apoi le promovează, dar decid să le dea la concurs. Că sunt prea ieftine pentru ei, sau folosesc alte produse mai calitative. Nasol pentru noi, nu? Bine pentru ei. Că își iau banul, sau mocangeala și merg mai departe. Noi rămânem cu găuri în față.

ALEGE CE TRENDURI SĂ APLICI BRANDULUI TĂU PERSONAL

De fiecare dată când apare un trend, cum e ăsta cu codițele, sau cu Tiktokul, cred că e o idee bună să începi să analizezi valorile, misiunea și viziunea brandului tău personal ca să îți dai seama dacă your ideal customer profile se pliază pe aceste trenduri. Altfel, o să existe backlash, o să pierzi fani. Sau și mai rău, o să piezi fanii ăia importanți care cumpără. Mă rog, mai poți să creezi un public mixt care nu prea înțelege ce vrea, dar dă like.

Și uite așa există campanii nereușite unde brandurile care colaborează cu influenceri nu prea au conversii.

Atât pentru astăzi, poate ne mai auzim și cu partea a doua, dragi influenceri, care nu veți citi niciodată articolul ăsta.

Eu mi-am făcut datoria și mi-am dat cu părerea atunci când nimeni nu mi-a cerut-o. Thanks for coming to my Ted talk.

P.S: Mai citiți și articolul meu cu guidelines de bun simț pentru influenkeri.


By the way, dacă vreți să lucrați cu mine, sau vreți niște consultanță în aceste domenii: Advertising, Social Media sau Marketing. I’m here pentru partea de Copywriting, Strategie, idei și adiacentele. Dați un mail la anapebune@gmail.com și vedem cum vă pot ajuta.

Și dacă vreți să urmați niște cursuri de Copywriting pretty decent, vă înscrieți aici până pe 20 august. Grupa 7 deja se desfășoară în momentul ăsta.

×