Sfaturi pentru scris

Ce este un Copywriter și alte lucruri de trebuință

Bună, oameni și copii care vor să devină Copy! Deja sunt enervantă și nici nu am vorbit despre subiectul principal. Dar cred că vine la pachet cu jobul ăsta din cauza căruia îmi e greu să scriu un text fără să mă chinui să și vând ceva.

Din 2009, more or less, până în prezent sunt Copywriter. Au fost nenumărate dăți în care a trebuit să explic oamenilor ce înseamnă acest job. Interesant este că a trebuit să o fac unor publicuri țintă care abia înțelegeau ce înseamnă Publicitate. Am auzit de toate.

Copywriter  1

Wow, ești Copywriter? Și nepoată-mea lucrează la Xerox.

Haha, adică scrii rețete de prăjituri?

I-auzi, ce tare! Deci toată ziua beți și fumați la birou?

Mamă, tu trebuie să fii super creativă! Cred că te distrezi toată ziua!

Ah, lol, tu scrii mailurile alea de mărirea penisului?

Copywriter? Tu iei un text de undeva și îi dai copy-paste, hahah, ce amuzant sunt eu!

Sigur, râdem, glumim, dar la final de zi tot eu trebuie s-o dau din condei cu explicațiile.

Ce e un Copywriter?

Dacă vreți o definiție concretă, avem așa:

Copywritingul este un skill și-un domeniu, unde un om, adicătelea eu, sau oricine cu abilitățile mele, scrie texte pentru materiale promoționale sau care fac parte dintr-un mix de Marketing.

Este abilitatea de-a scrie mesaje convingătoare care fac oamenii să cumpere. Fie că e vorba de-un vibrator în formă de vânătă sau de-un serviciu de catering, fie că vorbim de măști de protecție sau de servicii funerare, în spatele textelor e un Copywriter. Cu multă, multă, multă, multă, multăăăăăăăăăăăăăă răbdare și bun simț.

CONCRET?

Știi reclama aia de la Calmogen pe care o vezi înainte sau după știrile de seară? Scrisă de un Copywriter.

Sau pliantele alea pe care le primeai pe stradă și le aruncai la gunoi? Tot Copywriter.

Textele alea de pe website-ul pe care l-ai accesat ieri despre scaune din lemn de venghe? Sigur. Tot Copywriter.

Afișele alea lipite în metrou? Tot.

Bannerele care apar pe toate site-urile?

Textele de la postările din Social Media?

Bannerele alea imense de pe Unirii?

Lista poate să continue până mâine dimineață. Dar nu am atâta timp că îmi arde curu’ de la câte deadline-uri am.

Ca să mai clarific o treabă. COPYWRITER SE SCRIE AȘA. Nu se scrie COPYRIGHTER. De ce?

Copywriting-ul nu este despre trademarks (mărci înregistrate).

Copyright ține de protecția bunurilor intelectuale. Aici avem un subiect complet diferit.

Deci ce e asta și de ce mă interesează?

Să fii Copywriter înseamnă că în lumea lui astăzi toată lumea are nevoie de tine. Zilnic, acest skill este folosit ca să se transmită sute de materiale și mesaje către diferite publicuri țintă. Asta înseamnă că dacă faci Freelance, în momentul ăsta, chiar ai ce să faci cu viața ta. Toată lumea vrea să își vândă și promoveze afacerea.

Înainte de Internet, făceai asta dacă erai Copywriter: reclame prin poștă, reclame din ziare, reclame de la TV, radio, broșuri, cupoane, postere, descriere pe pachetele produselor și altele.

Acum, în 2020? Pfoa. Scrii emailuri, articole, postări de Social Media, postări pe blog, texte de website, prezentări, reclame online, scripturi pentru texte, reclame de Facebook/Google/instagram. Chiar și textele pentru influencerii tăi preferați. Să nu uităm de studii de caz, testimoniale și încă enșpe mii de texte la care mă pot gândi acum.

Să nu uităm că de cele mai multe ori, totul pornește din ideea unui Copywriter!

Ce trebuie să fac ca să fiu Copywriter?

Dacă ar fi să fie ca la carte, aș zice că ar trebui să termini SNSPA, la Publicitate, sau FJSC, tot la Publicitate, dar am cunoscut colegi care nu aveau background-ul ăsta. Unii au terminat Litere, alții ASE. Nu e o regulă.

Eu am terminat FJSC și să mor dacă am înțeles ce trebuia să fac exact până când nu am aterizat într-o agenție. Și nici acolo nu am înțeles din prima. A trebuit să trec printr-o mie de trial & errors până să ajung să înțeleg ce căcat fac eu exact?

Lăsați-mă să explic puțin. Am avut joburi unde eram Copywriter, dar eram și hostessă, și video editor, și Social Media Specialist, și făceam și texte pentru felicitările de la botezu’ lu’ șefă-miu. Am fost și Client Service în 2 locuri. Altundeva a trebuit să gestionez câteva corporații în niște teambuildinguri. Un soi de măscărici care să îi țină ocupați. Recunosc, ideile de joculețe și activări erau ale mele. Dar totuși…

Ce trebuie să faci ca să fii Copywriter? Să rezolvi briefuri. Să îți faci portofoliu de proiecte. Internshipuri. Plătite, neplătite. Să mergi la cursuri. Să faci sau nu o facultate în domeniu. Ar trebui să fii mereu atent. Să fii la curent cu tot. Idei. Să ai imaginație. Răbdare. Să ai limbariță de PR ca să nu te muiești cu toată lumea. Și multe, multe altele.

Păi și nu e ca în Mad Men? Nu avem pitchuri, nu stăm toți la costum, la un pai și la o gură de vorbă? Da și nu. Există pitchuri. La unele muncești zi și noapte. Dacă stăm la costum? Și asta e o alegere. Prietenul meu cel mai bun stă și în casă la costum.

Dacă se bea la birou? Tot vorba de alegere. Uneori da, alteori nu. Dar pe mine una alcoolul mă face incredibil de neatentă. Nu mai văd bine. Aud prost. Greșeli de scriere. Idei tâmpite. Nu mă mai pot concentra și lista poate să continue. Dacă ești alcoolic funcțional, s-ar putea să meargă.

Acum că ai ajuns la finalul articolului, trebuie să dezvălui că aveam o agendă ascunsă aici. Ai aflat ce face Copywriterul, că e nevoie de el, că nu trebuie să meargă la facultate, așa că acum voi dezvălui secretul.

Secretul femeilor independente și pline de bani? Băi, prima parte da. A doua e discutabilă.

Poți să te înscrii la cursul meu de Copywriting.

Din păcate, să știi că următoarea grupă va începe pe 20 mai. Asta de acum începe chiar mâine. Nu te mai poți înscrie.

Dacă vrei să reviews la curs, iaca aici.

Dacă vrei să lucrezi cu mine, vezi LinkedIn.

Dacă te doare ankur de cursuri și abilitățile mele de scrib publicitar, măcar ai învățat ceva nou.

Haide pwp și spor la împărțit pliante! Aoleu, adică scris!

×