Advertising Sfaturi pentru scris

5 greșeli pe care le faci când ești Copywriter la început de drum

Salutare și bine ați venit la viața mea profesională! În emisiunea de astăzi veți afla cum era tânăra domniță la începutul carierei. Bineînțeles, veți afla și de ce făceam asemenea greșeli. Cea mai importantă parte din articol este cum să evităm greșelile astea. Ajungem acolo imediat.

Când eram în Advertising fată, aveam un orgoliu de scriitor cât mine. Asta înseamnă că uitasem o idee esențială. Copywriterul nu e scriitor. Și mai ales, un Copywriter nu scrie pentru el, scrie pentru client. Citiți și articolul ăsta ca să înțelegei mai bine cu ce se ocupă un Copywriter.

Asta pentru că habar nu aveam în ce meserie am intrat. Eram încă în facultate, la FJSC, secțiunea Publicitate. Dar să mor io de ne spunea cineva ce face un Copywriter exact. Mai ales, nu ne explica nimeni cum să fim un Copywriter mai bun, ce livrabile ar trebui să dăm în agenție sau clientului și cum să ne gestionăm emoțiile. Cred că ar fi binevenită treaba asta în facultate.

Cel puțin eu, la cursurile mele Copywriting, te trec prin toate noțiunile de bază, facem exerciții aplicate și îți explic și cum să îți gestionezi emoțiile. Dacă nu mă crezi, citește reviewurile foștilor cursanți.

Așadar, ce greșeli făceam și cum puteam să le evit?

Pare scris de tine

Copywriter 2

Și acum îmi amintesc acest feedback primit de la primul meu Director de Creație. Era un text pentru ceva firmă de adidași. Campania era pentru o cupă a campionatului de fotbal. În loc să fac research, să mă uit cum mai comunică brandul, care e TOV-ul lor pe Facebook (da, atunci era super popular Facebook-ul) și mai ales SĂ CITESC BRIEFUL CU ATENȚIE, am decis să bag numai giumbușlucuri scriitoricești.

– Mișto textul.

-Ți-a plăcut?

-Foarte amuzant. Dar…

-Dar ce?

-Pare scris de tine, nu de firma asta de adidași.

-Păi nu e scris de mine?

-E scris de tine prin vocea clientului. Aia e altă mâncare de pește. Refă, te rog!

Vă dați seama că situația asta s-a petrecut destul de mult în primele mele luni de Copywriter la Început de Drum. Am și umflat plânsul de câteva ori. Mai ales că habar nu aveam ce fac și aveam un sindrom al impostorului cât mine de mare.

Ce învățăm de aici? Fix ce mi-a zis nenea mai sus: scrii pentru client, pentru publicul lui și cu vocea lui. Tu nu ai ce să cauți în ecuația asta.

Nervi la feedback

Aici am cel puțin 5 povești interesante. Dar o să amintesc una de pe Freelance. Acum 5 ani am decis să dau o încercare serioasă Freelancingului pentru prima oară. Aveam o clientă care avea o cofetărie artizanală. Nu eram chiar la început de drum, I’m just making a point.

Clienta pe cofetărie mi-a trimis feedback la text în felul următor: scris indescifrabil, de mână, la care a făcut poză și mi-a atașat pe mail. I-am dat un mesaj super pasiv agresiv în care sugeream că e din epoca de piatră și evident am pierdut colaborarea. Bravo, Ana!

Ce învățăm de aici? Dacă avem draci pe noi, ne îndepărtăm de calculator, sau telefon, mergem la plimbare, așteptăm măcar 10 minute până să răspundem. Orice facem impulsiv are rezultate dezastruoase, mai ales dacă e pe negativ.

Cuvinte prea sofisticate, public simplu

Copywriter 3

Știți boala aia pe care o ai când citești mult și ai terminat o facultate cu profil uman? Dap. Boala aia a deșteptului absolut care vrea să arate tuturor câte cuvinte știe el, așa că le folosește pe toate în aceeași frază. Le-am arătat eu lor ce inteligent sunt!

De câte ori nu am făcut asta…

Noroc că m-am oprit pe la 25 de ani. De atunci am decis că felul în care comunic trebuie să fie înțeles de oameni cu vârsta între 10 și 80+.

Mai mult, foloseam cuvinte sofisticate pentru publicuri țintă care nu citeau la fel de mult ca mine. Nu vreau să jignesc, așa că o să zic oameni simpli, cu un nivel educațional precar. Vedeți, iar am făcut-o!

Am primit feedback de la diverși directori de Creație că exagerez cu fițele. Să mai dau un tone down, un reality check! Că semințele același gust are și dincolo de bariera lingvistică a fițelor literare. Am rămas perplexă.

Ce învățăm de aici? Învață să vorbești cum vorbește publicul tău țintă. Asta nu înseamnă că vorbești folosindu-te de injurii sau limbaj colocvial, dar poate că nu spui COLOCVIAL de 7 ori într-o propoziție atunci când vorbești cu un public țintă care n-a mai citit din 1995.

Jocuri de cuvinte care nu au sens

Boala eternă de care m-am chinuit să scap, dar mai iese la iveală. Nu ajută că lucrez cu Shoteria unde jocurile de cuvinte sunt la ele acasă. Ce spuneam mai sus de publicul țintă? Nu toată lumea gustă glumele de tată sau joculețele. Trebuie să te mulezi după ce consumă publicul, vocea brandului. Nu doar asta! Claritatea textului e super importantă. Că dacă mă dau eu șmecheră cu dimensiunea creierului și baza mare de cunoștințe pop culture nu ajută pe nimeni. E doar un flex prost de-ale mele.

Ce învățăm de aici? Toate la locul lor. Un text trebuie să fie clar în primul rând. Și nu mereu trebuie să fie witty sau funny. Read the room.

Uiți de CTA

Copywriter 3

Ce înseamnă CTA? Call to action, mai exact. Acest call to action este fix ce crezi. Un îndemn către consumator. Îi spui ce să facă. Comandă! Scrie un mesaj! Dă un comentariu! Fă ceva! Bun, eu uitam de el. Mi se părea prea salesy, prea rețetă standard, prea limbaj de lemn, prea lame.

Ce învățăm de aici? Ei bine, dacă vă vine să credeți, mulți oameni vor să li se spună ce să facă. De multe ori nu prea știu cum să ia decizie și au nevoie ca tu s-o faci pentru ei. Așa că folosește CTA. Wherever it needs to be used.

Urmează și la mine partea salesy. Dacă vrei să eviți aceste greșeli, să faci exerciții aplicate și să înveți ce înseamnă să fii Copywriter de la mine, înscrie-te la cursurile mele.

Grupa 7 începe pe 27 iulie! Locurile sunt limitate. Doar 12 oameni pe grupă. Înscrie-te aici și-ți dau eu un mail cu detalii asap!

×